close
تبلیغات در اینترنت
امام مهدی در قرآن8

 

سوره‏ انفال، آيه 7-8

 

يريد الله ان يحق الحق بکلماته و يقطع دابر الکافرين ليحق الحق و يبطل الباطل و لو کره المجرمون.

 

خداوند مي‏خواهد حق را با کلمات خود تقويت و ريشه‏ي کافران را قطع کند تا حق تثبيت شود و باطل از ميان برود هر چند مجرمان کراهت داشته باشند.

 

در سوره‏ي مبارکه‏ي انفال در آيات قبل از اين آيات اشاره‏اي به جنگ بدر شده است و لذا قرآن مجيد بحث را به جنگ بدر کشانده و فرازهاي حساسي از آن را که هر کدام درس آموزنده‏اي را در بردارد در آيات فوق و آيات بعدي تشريح مي‏کند تا مسلمانان اين حقائق را که در گذشته نزديک تجربه کرده بودند براي هميشه بخاطر بسپارند و در همه عمر از آن الهام بگيرند.

 

در تفسير عياشي ذيل آيات فوق روايتي از امام باقر عليه‏السلام نقل شده است که در اين روايت امام عليه‏السلام آيات مورد بحث را چنين تفسير مي‏نمايد.

 

العياشي: عن جابر، قال سألت ابا جعفر عليه‏السلام عن تفسير هذه الآية في قول الله عزوجل:

 

يريد الله ان يحق الحق بکلماته و يقطع دابر الکافرين.

 

قال ابو جعفر عليه‏السلام: تفسيرها في الباطن يريد الله: فانه شي‏ء يريده و لم يفعله بعد.

 

و اما قوله: يحق الحق بکلماته. فانه يعني يحق حق آل محمد.

 

و اما قوله: بکلماته: کلماته في الباطن. علي هو کلمة الله في الباطن.

 

و اما قوله (و يقطع دابر الکافرين) فهم بنو امية.

 

هم الکافرون يقطع الله دابرهم.

 

و اما قوله: ليحق الحق. فانه يعني ليحق حق آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم.

 

حين يقوم القائم عليه‏السلام.

 

و اما قوله و يبطل الباطل. يعني القائم عليه‏السلام فاذا قام يبطل باطل بني امية و ذلک قوله.

 

(ليحق الحق و يبطل الباطل و لو کره المجرمون).

 

عياشي در تفسيرش، به سند خود از جابر آورده که او گفت از حضرت ابو جعفر باقر عليه‏السلام راجع به تفسير اين آيه پرسيدم که خداي عزوجل مي‏فرمايد: (و خدا مي‏خواهد که حق را به وسيله‏ي کلماتش ثابت گرداند و ريشه‏ي کافران را از بيخ و بن بر کند).

 

امام باقر عليه‏السلام فرمود:

 

تفسيرش آنست که در باطن خدا چنين مي‏خواهد. زيرا که اين چيزيست که آن را مي‏خواهد ولي هنوز به انجام نرسانده و اما قول خداوند. (حق را به وسيله کلماتش ثابت گرداند) منظور احقاق حق آل محمد مي‏باشد.

 

و اينکه فرموده (به وسيله کلماتش) يعني کلمات او در باطن و علي عليه‏السلام همان کلمه خداوند در باطن است.

 

و اما قول خداوند (و ريشه کافران را از بيخ و بن برکند) اين کافران بني اميه هستند. کافران آنهايند. خداوند دنباله‏شان را قطع خواهد کرد و اينکه فرمود: (تا حق را تحقق بخشد) يعني حق آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم را تحقق بخشد هنگاميکه حضرت قائم عليه‏السلام قيام کند.

 

و اما قول خداوند (و باطل را محو و نابود سازد) يعني حضرت

 

قائم عليه‏السلام باطل مي‏سازد. که چون قيام کند باطل بني اميه را از بين خواهد برد و اين است معناي قول خداوند، (تا حق را پايدار و محقق نمايد و باطل را محو و نابود سازد هر چند که مجرمان را خويش نيايد. [1] .

 

سوره‏ بقره، آيه 249

 

ان الله مبتليکم بنهر. فمن شرب منه فليس مني.

 

همانا خداوند شما را بوسيله يک نهر آب آزمايش مي‏کند. آنها که از آن بنوشند از من نيستند.

 

وقتي طالوت فرماندهي سپاه را عهده‏دار شد و در مدتي کوتاه لياقت و شايستگي خود را در اداره امور مملکت و فرماندهي سپاه به اثبات رسانيد. آنها را براي مبارزه با دشمني که همه چيز آنها را به خطر انداخته دعوت کرد و به آنها تأکيد کرد. تنها کساني که بامن حرکت کنند که تمام فکرشان در جهاد باشد و آنهايي که بنايي نيمه‏کاره يا معامله‏اي نيمه تمام و امثال آن را دارند در اين پيکار شرکت نکنند.

 

به زودي جمعيتي زياد و نيرومند جمع شدند و به جانب دشمن حرکت کردند و بر اثر راهپيمايي در برابر آفتاب همگي تشنه شدند.

 

طالوت براي اينکه به فرمان خدا آنها را آزمايش و تصفيه کند. گفت: به زودي در مسير خود به رودخانه‏اي مي‏رسيد. خداوند بوسيله آن شما را آزمايش مي‏کند. کساني که از آن بنوشند و سيراب شوند از من نيستند. و آنها که جز مقدار کمي ننوشند از من هستند.

 

همينکه چشم آنها به نهر افتاد خوشحال شدند و خود را به آن رسانيدند و سيراب گشتند. تنها عده‏ي معدودي بر سر پيمان باقي ماندند.

 

طالوت در اينجا متوجه شد که لشکر او از اکثريتي بي‏اراده و سست پيمان و از اقليتي افراد باايمان تشکيل شده است.

 

از اين رو اکثريت بي‏انضباط و نافرمان را رها کرد و با همان جمع قليل باايمان از شهر گذشت و به سوي ميدان جهاد پيش رفت.

 

در هر حال اکثريت سربازان طالوت از بوته اين آزمايش روشن سالم بيرون نيامدند.

 

امام صادق عليه‏السلام در ذيل همين آيه چنين مي‏فرمايند:

 

ان اصحاب طالوت ابتلوا بالنهر الذي قال الله تعالي (مبتليکم بنهر) و ان اصحاب القائم عليه‏السلام يبتلون بمثل ذلک:

 

ياران طالوت به آن نهر امتحان شدند که خداي تعالي درباره‏اش فرمود: (شما را به نهر آبي آزمايش مي‏کند) و همانا اصحاب حضرت قائم عليه‏السلام نيز به مانند همين آزمايش مبتلا خواهند شد. [1] .

 

+ نوشته شده در شنبه 1 آبان 1389;ساعت 11:00; توسط یلدا; |